Ridley Scott 80 év felett is elképesztő profizmussal párbajoztat a vásznon, de ezúttal nem gladiátorok, hanem középkori lovagok csapnak össze.
Megtörtént események alapján repülünk vissza a középkorba, de aki csata csata hátán filmet várt az meglepetésére egy remek drámával tér haza a moziból. Francia honban járunk, ahol van egy nyers ‘a királyért mindent’ hős katonánk Matt Damon alakításában és van egy hasonlóan hősies bajtársa Adam Driver alakításában, aki kifinomultabb, így ügyesebben mozog a politikában. A feleség pedig nemi erőszakkal vádolj meg utóbbit, akin egy lovagi párbajban készül revansot venni az előbbi.
A film nagyon hosszúra sikeredett, aminek nyilvánvaló oka nagyjából egy óra után derül ki. Érdekes és izgalmas megoldást használt a rutinos rendező Ridley Scott. A művét három fejezetre tagolta szinkronban a háromszereplős drámához. Ennek előnyét és hátrányát is éreztem, de összességében a türelem grandiózus finálét eredményez. A probléma az, hogy amint nézőként felfogtam a film szerkezetét az utolsó harmad kiszámíthatóvá válik. Ellenben mondanivalóját tekintve elkerülhetetlen a tisztánlátás, hiszen a Harvy Weinstein ügy óta, kifejezetten naprakész a történet. A középkorban ráadásul hatványozottan igaz volt, hogy „it’s a mens world”. A férfi uralom rengeteg vetületét járjuk körbe miközben néhány rövidke páncélos összecsapás emlékeztet bennünk, hogy valójában a középkorban járunk. Emlékszem a Gladiátor DVD-t néha úgy néztem meg, hogy csupán a Colosseum csatáihoz léptettem, mert csak grandiózus összecsapásokra volta kíváncsi. Az utolsó párbaj egyáltalán nem ilyen. Páncélos csatározások elvétve akadnak és a rendező rég múltra visszanyúló tapasztalataiból fakadóan kiválóak. Véráztatta, kegyetlen, hatásos, de a film alap témájához csupán mellékesek, ennek megfelelően a látószög mindig a főszereplőkre fókuszál. A látványvilág így is kifogástalan, a jelmezek, a várak, a gyertyafényes termek visszarepítenek a középkorba, de alapvetően egy szűk kör csatájáról van szó, amelynek jelentősége átvetül a nagy egész korrajzra. Kevésbé grandiózus, de annál drámaibb lesz a végeredmény.
A történelmet nagyvonalakban, a történetet viszont töviről hegyére átjárjuk, hogy a karaktereket nagyon mélyen megismerhessük. Ez azt eredményezi, hogy mikor eljő a címadó párbaj Ridley Scott végre megmutathatja mennyire érti a dolgát és egy szék karfa markolós középkori lovagi párbajt tárjon a szemünk elé. Tétje történelmileg aprócska, emberileg viszont óriási és ezért felejthetetlen.
Mostanság kevésbé gyakori műfaj kiváló filmje Az utolsó párbaj, modern mondanivalóval, középkoriasan véráztatva elmesélve.
ELŐZETES:
POSZTEREK: